
Organisatie van het onderwijs
Organisatie van het onderwijs
Op De Ganzebloem werken we in de groepen 1 en 2 bewust met de combinatie van groep 1/2. Kinderen tot 5 . 6 jaar ontwikkelen zich nog in sprongen in verschillende ontwikkelingsgebieden. Zoals u bij jonge kinderen ongetwijfeld heeft ervaren maakt het ene moment een kind een groeispurt door in de motorische ontwikkeling terwijl bijvoorbeeld taal dan meer stil lijkt te staan. Kinderen kunnen in deze eerste twee schooljaar heel veel van en met elkaar leren. In groep twee genieten kinderen er ook enorm van dat zij al weten hoe dingen gaan op school en helpen andere kinderen daarbij. En daarmee helpen ze ook hun leerkracht.
Vanaf groep 3 werken we bij voorkeur met leerjaargroepen.
Groepen op school
Onze leerlingen worden op de volgende wijze gegroepeerd:
- Leerstofjaarklassen: leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd
Invulling onderwijstijd
Wat is Onderwijstijd?
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
Leerlingen moeten in acht schooljaren tenminste 7520 uur onderwijs krijgen. Onze school heeft een continurooster en hanteert het 5 gelijke dagen-model. Dat betekent dat de kinderen tussen de middag op school pauzeren en alle dagen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school gaan. Het aantal lesuren per week bedraagt 25. Wij houden ons aan de wettelijke vereisten met betrekking tot de schoolvakanties.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
In de groepen 1/2 geven we in ons thematisch onderwijs alle ruimte aan kinderen om spelend en ontdekkend te leren. De leerkracht sluit aan op de belevingswereld van de kinderen en zoekt hierin de zone van naaste ontwikkeling op. Spelenderwijs, in hoeken en in kringen, vanuit de eigen intrinsieke motivatie van kinderen, bereiken de kinderen de doelen van het SLO. Zo zijn zij voorbereid op het lees-, schijf- en rekenproces in groep 3.
Op De Ganzebloem vinden we het belangrijk dat kinderen goed voorbereid worden op het onderwijs op de middelbare school en het leven in de maatschappij. We gebruiken moderne methodes om kinderen alle gevraagde basisvaardigheden als lezen, leesbegrip, rekenvaardigheden, rekeninzicht, spellingvaardigheden en Engels te leren. Maar ook om hun kennis van de wereld te vergroten en inzicht in onze maatschappij te creëren en hun digitale vaardigheden te vergroten. Kinderen krijgen de gelegenheid hun creatieve kant te ontdekken, in tekenen knutselopdrachten en muziek, maar ook in het oplossen van vraagstukken. Al ons onderwijs is gericht op het zelf (leren) nadenken over het eigen leerproces en hier verantwoordelijkheid voor (leren) nemen.
Extra faciliteiten
Onze school beschikt over de volgende extra faciliteiten:
- Bibliotheek
- Gymlokaal
- Speellokaal
- Technieklokaal
- LAT-klas, voor kinderen die ..n of meer vakken op
- PLUS-klas, voor meer- en hoogbegaafde kinderen