
Extra ondersteuning van leerlingen
Wat is ondersteuning?
Alle scholen in een regio bieden dezelfde basisondersteuning. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat wat onder deze basisondersteuning valt. Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig. Naast de basisondersteuning bieden sommige scholen extra begeleiding aan leerlingen. De school geeft in de schoolgids aan welke extra begeleiding de school biedt. Ook staat hier welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. En hoe de school contact houdt met de ouders en leerlingen over de ondersteuning.
Basisondersteuning
Wij hechten veel waarde aan persoonlijke aandacht. Met dit kindgerichte beleid proberen wij de eigenheid, meesterschap, vindingrijkheid en daadkracht van kinderen te waarborgen en te versterken. Op deze manier krijgt elk kind de kans om zich op eigen niveau zo goed mogelijk te ontwikkelen en de zorg te krijgen die het nodig heeft.
Basisschool De Ganzebloem legt zoveel mogelijk de nadruk op een krachtige basisondersteuning. Dit betekent dat veel ondersteuning geïntegreerd is in het onderwijs in de groep. Zowel pedagogisch als didactisch ligt daar het accent. We differentiëren binnen de groep door standaard de leerdoelen aan te bieden op minimaal 3 niveaus en dit passend te maken voor elk kind.
In het samenwerkingsverband (SWV Helmond-Peelland) zijn afspraken gemaakt over welke deskundigheid wij in de school moeten hebben (Zie onder). Wij voldoen aan deze afspraken.
Voor de kinderen waarbij de basisondersteuning niet toereikend is, hebben wij op school 2 aparte voorzieningen, de LAT-klas (Learning Apart Together) en de Plusklas.
LAT-klas: De LAT-klas is een uniek aanbod van De Ganzebloem dat je niet op andere basisscholen vindt. Door dit aanbod kunnen kinderen vaak succesvoller op onze basisschool blijven. De LAT-klas is voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, die gebaat zijn bij een meer individueel traject. Dit kan nodig zijn vanuit een grote leerachterstand op één specifiek vakgebied of voor alle basisvakken. Ook kinderen die zeer prikkelgevoelig zijn, kunnen beter gebaat zijn bij een plek in de LAT-klas. Vier ochtenden per week kunnen kinderen gebruikmaken van het LAT-klas aanbod. Deze kinderen blijven grotendeels in hun eigen leeftijdsgroep met vriendjes en vriendinnetjes en doen in de LAT-klas succeservaringen in het leren op.
Plusklas: Voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen werken we samen met Basisschool De Beneden Beekloop. Om de week hebben of de bovenbouwgroepen of de middenbouwgroepen onderwijs in de plusklas. In de plusklas staan de persoonlijke uitdagingen in met name samen leren leren centraal vanuit de eigen specifieke ontwikkelvraag. Daarnaast wordt voor meer-en hoogbegaafde kinderen in iedere groep pluswerk en waar nodig ook Levelwerk ingezet.
Tevens hebben we de mogelijkheid om gebruik te maken van de bovenschoolse expertise en expertise binnen het samenwerkingsverband.
Gediplomeerde specialisten op school
Taal en rekenen
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Intern begeleider
- Rekenspecialist
- Taalspecialist
- Logopedist
Op De Ganzebloem hebben we een gediplomeerd taalspecialist. Zij werkt nauw samen met twee andere taalspecialisten die via coaching-on-the-job zijn opgeleid. Samen houden zij de kwaliteit van het taal- en leesonderwijs in het team hoog.
Daarnaast hebben we twee gediplomeerde rekenspecialisten. Ook zij zorgen er samen voor dat de kwaliteit van het rekenonderwijs op de Ganzebloem hoog en actueel blijft.
Onze intern begeleider is tevens logopedist. Zij gebruikt deze kennis in ons team en in gesprekken met ouders. Zij begeleidt geen kinderen als logopedist.
Sociaal-emotioneel
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Het team is getraind in de Fides methodiek
De werkgroep zorgt ervoor dat we Fides en de sociaal-emotionele ontwikkeling regelmatig onderwerp van gesprek is in het team.
Gedrag, werkhouding en taakaanpak
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Intern begeleider
- Het team is geschoold in executieve vaardigheden
We hebben een ervaren intern begeleider, die hierin coachend optreedt in het team. Daarnaast hebben meerdere collega’s hierin meerdaagse scholingen gevolgd en leren we hierin met en van elkaar. De rugzak aan kennis en vaardigheden t.a.v gedrag, werkhouding en taakaanpak is goed gevuld op De Ganzebloem. Daar waar we vastlopen hebben we een uitgebreid netwerk, waar we snel gebruik van kunnen maken.
Het team is geschoold in executieve vaardigheden, waaronder werkhouding en taakaanpak. In elke groep is dit een vast onderdeel in het onderwijs aan kinderen.
Motorische en lichamelijke ontwikkeling
Er zijn voor dit aandachtsgebied geen gediplomeerd specialisten aanwezig
Twee dagen per week is een vakleerkracht bewegingsonderwijs op school. Daarnaast zijn alle groepsleerkrachten bevoegd tot het geven van gymlessen. Twee collega’s hebben extra onderwijs t.a.v. de lichamelijke ontwikkeling gevolgd en worden als vraagbaak gebruikt in de school. Wanneer dit ontoereikend is, zoeken we in ons netwerk en dat van ouders naar antwoorden.
Medisch handelen en persoonlijke verzorging
Er zijn voor dit aandachtsgebied geen gediplomeerd specialisten aanwezig
We hebben geen gediplomeerde specialisten op school. Wanneer er kinderen zijn met specifieke ondersteuningsbehoeften op dit gebied, werken we samen met betreffende ambulante begeleiders of vanuit de zorg ingekochte ondersteuning.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zien een toename van anderstalige kinderen in de school. In de gemeente Geldrop-Mierlo is de afspraak dat nieuwkomers in de groepen 3 t/m 8 het eerste jaar in Nederland naar de taalklas op Basisschool De Rots gaan. Nieuwkomers in de kleuterleeftijd stromen direct op de basisschool in de wijk in.
Startende anderstalige kleuters worden goed opgevangen in onze kleutergroepen. Wanneer kinderen na een jaar taalklas bij ons op school komen, hebben ze ook nog extra ondersteuning nodig. Deze kinderen sluiten aan in hun reguliere leerjaargroep. Daarnaast zal er waar nodig gezocht worden naar extra ondersteuningsmogelijkheden.
Inbreng en invloed van leerlingen
Alle kinderen in de groepen 6 t/m 8 zijn anoniem bevraagd op hun algemene tevredenheid over de school en hun leerkracht(en). Daarnaast zijn onze twee bijzondere ondersteuningsgroepen, de LAT-klas en de plusklas nog apart bevraagd op hun tevredenheid over de ondersteuning en of zij verbetertips hebben. De kinderen waren over het algemeen heel tevreden. Er was één vaker genoemde verbetertip, die we ook uit gaan voeren. De groepen 7 en 8 krijgen vanaf komend schooljaar, net als de kinderen van groep 5 en 6 in de plusklas, in de middag hulp van de plusklasleerkracht bij het maken van hun schoolwerk.