SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Voor ouders & leerlingen » Betrokken ouders

Betrokken ouders

Hoe ouders worden betrokken

Ouders en leerkrachten van De Ganzebloem zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling en opvoeding van de kinderen. Daarom vinden we het belangrijk dat ouders betrokken zijn en worden bij school. Door goed contact weten de ouders ook waar de leerkrachten en de kinderen op school mee bezig zijn en weten leerkrachten wat er speelt in het leven van een kind. We hanteren korte lijntjes tussen leerkracht en ouder. Ouders zijn altijd welkom in de school.

Communicatie met ouders

Ouders worden geïnformeerd op de volgende manieren:

We maken gebruik van de oudercommunicatie-app Social Schools. Via Social Schools gebeurt alle “schriftelijke” communicatie.

  • Elke drie weken ontvangen ouders op donderdag een Ganzebloemnieuws. Hierin staan belangrijke punten die de hele school of een groot deel van de school aangaan.
  • De leerkrachten sturen regelmatig groepsberichten over wat er in de groep gebeurt. Daarnaast kunnen ouders ook persoonlijke berichten sturen aan de leerkracht of directie en vice versa.

Alle algemene informatie is ook terug te vinden op onze website www.deganzebloem.nl. Daarnaast wordt jaarlijks een informatieboekje per leerjaar uitgereikt aan ouders met daarin allerhande praktische informatie betreffende die groep.

Het rapport

Groep 2 ontvangt aan het einde van het schooljaar een rapport. In de groepen 3 t/m 8 ontvangen de leerlingen tweemaal per jaar een rapport. In groep 2 wordt uitgebreid beschreven hoe het kind zich ontwikkelt op het gebied van taal, rekenen, motorische ontwikkeling, creatieve vaardigheden en in sociaal en emotioneel opzicht.

In de groepen 3 t/m 5 wordt door middel van een vijfpuntsschaal (goed, ruim voldoende, voldoende, matig, onvoldoende) over de verschillende vakgebieden een beoordeling gegeven. In de groepen 6 t/m 8 geven we ook beoordelingen a.d.h.v. dezelfde vijfpuntsschaal. Echter voor de basisvakken rekenen, spelling, begrijpend en technisch lezen en de zaakvakken wordt een cijfer gegeven.

Verder wordt in een beschrijvend gedeelte in de groepen 3 t/m 8 weergegeven hoe de resultaten zich verhouden tot de mogelijkheden van het kind.

Op de dag waarop het rapport wordt meegegeven bespreekt de leerkracht samen met het kind het rapport. Op de aansluitende gespreksavond wordt het rapport vervolgens met de ouders besproken.

Oudergesprekken

Vier keer per schooljaar kunt u een uitnodiging voor een oudergesprek ontvangen:

Oudervertelavond (2e schoolweek)
Tijdens deze avond is niet de leerkracht aan het woord, maar de ouder(s)/verzorgers van het kind. Zij kennen hun kind als geen ander, vertellen over hun kind en zetten daarmee de leerkracht(en) op het goede spoor in de begeleiding van hun kind. Wij verwachten alle ouders tijdens deze gespreksavond. Alleen voor ouders van kinderen die bij dezelfde leerkracht blijven is het facultatief.

Oudergesprekken (november)
Deze gespreksavond staat in het teken van de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind en de voortgang op methodetoetsen van rekenen, spelling en lezen.

Oudergesprekken (februari/maart en juni/juli)
N.a.v. de onderwijsleerresultaten, samengevat in het schoolrapport, worden de ouders tijdens deze gesprekken ingelicht over het welbevinden en de voortgang in de klas. Halverwege het jaar verwachten wij alle ouders. Aan het eind van het schooljaar zijn de gesprekken facultatief. Mocht de tijd tijdens een gesprek niet toereikend zijn, dan kunt u altijd met de betreffende leerkracht een andere afspraak maken.

In groep 7 en groep 8 hebben we twee bijzondere gesprekken. In groep 7 wordt in de gespreksronde van februari/maart de prognose, het verwachte schooladvies op dat moment, besproken. Alle ouders worden hierbij verwacht.

In groep 8 tijdens de gespreksavond in februari het definitieve schooladvies voor het voortgezet onderwijs gegeven. Dit is tevens de laatste gespreksavond voor hen. Ook hier worden alle ouders verwacht.

Overige deelname ouders

De betrokkenheid is terug te zien bij de ondersteuning door ouders van allerhande schoolactiviteiten. Hierbij valt te denken aan leesouders, verkeersouders, computer-hulpouders, hulp bij handenarbeid, hulp bij excursie, bij schoolkampen, bij sportdagen, festiviteiten en de afscheidsvoorstelling van groep 8. Ouders worden actief betrokken bij de voorbereiding van activiteiten en werken daarin samen met leerkrachten.