SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

Wat is kwaliteitszorg?

Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.

Hoe bereiken we doelen uit het schoolplan?

We werken a.d.h.v. de PDCA-cyclus van Deming. Deze wordt voor verschillende zaken in onze school gehanteerd, te weten de (jaar)plannen, de leerlingenzorg en de professionalisering van medewerkers.

Hoe werken we aan de speerpunten in het schoolplan

Eens in de 4 jaar wordt een uitgebreide analyse gemaakt van de stand van zaken van de school. Hieruit wordt het meerjaren schoolplan opgesteld, met daarin de planning van de doelen voor de komende schooljaren, zoals hierboven beschreven.

PLAN-fase: Het schoolplan de basis voor het jaarplan. In het plan is beschreven welke doelen we concreet willen halen, op welke wijze, wanneer, wie betrokken en verantwoordelijk is, wat de verwachte kosten zijn en hoe en wanneer we evalueren en borgen. Het schoolplan en het jaarplan komt tot stand met het hele team. Zij geven in de kwaliteitskaarten aan welke onderdelen aandacht vragen. En op basis van deze evaluatie en de evaluatie van het afgelopen jaarplan spreken zij zich uit over de volgende doelen die in het nieuwe jaarplan opgenomen moeten worden.

DO-fase: We voeren onze plannen uit.

CHECK-fase:  We stellen tussentijds met elkaar vast of we op de goede weg zijn of dat we onze plannen bij moeten stellen. Daar waar nodig stellen we bij. Concreet betekent dit dat we in januari/ februari een tussenevaluatie hebben op de jaarplandoelen. Tevens gaat ieder individueel de afgesproken kwaliteitskaarten (quick scan) invullen om vast te stellen of we alle belangrijke onderdelen van ons onderwijs naar onze tevredenheid uitvoeren. Daar waar we zorgen hebben zullen deze opgenomen worden in eerstvolgende jaarplan.

ACT-fase: Wat goed gaat borgen we en tevens continueren we de verbeteringen die we in de checkfase hadden vastgesteld.

PLAN-fase: Deze afgesproken verbeteringen en vervolgdoelen leggen we opnieuw vast in een aangepast/ volgend jaarplan.

Binnen een jaarplan kunnen bij doelen meerdere PDCA-cycli doorlopen worden.

Kwaliteitsbeleid SILFO

De strategische visie SILFO 2022-2026 beschrijft de overkoepelende opdracht voor de stafdienst kwaliteitsontwikkeling. Deze is geformuleerd aan de hand van de vier C’s, de stichting-brede vorm aan de hand waarvan SILFO de verscheidene diensten vormgeeft.

De vier C’s hebben inhoud gekregen op basis van een ontwikkeld instrumentarium waarin ruimte is gemaakt voor, naast meetbare, ook merkbare en aantoonbare kwaliteitsgegevens. Deze gegevens worden verzameld, gedeeld en geëvalueerd in een cyclisch proces, met onder andere gerichte onderzoeken, naar bijvoorbeeld vervolgvragen op eerder gevonden gegevens, het verzamelen van feedback, het doen van evaluaties, het hebben van dialogen en het delen van verhalen. Het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs sluit hierop aan.

De kwaliteitscyclus wordt op verschillende manieren ingebed in de werkwijze binnen de stichting

Managementrapportages

De stichting werkt sinds medio 2019 met rapportages op onderwijskwaliteit, op zowel stichtings- als locatieniveau. De rapportages worden viermaandelijks besproken met de opleidingsdirecties, de afdeling control, de afdeling kwaliteit en het College van Bestuur. De inhoud focust op zowel meetbare, als merkbare en aantoonbare kwaliteitsresultaten. Meetbare gegevens uit de rapportages onderwijskwaliteit zijn afkomstig uit de diverse leerlingvolgsystemen, toets-systemen en reflectiesystemen van de scholen, waarmee vorderingen in kennis en vaardigheden van de leerlingen wordt gevolgd. Tevens wordt op locatieniveau met doorlopende leerlijnen geborgd dat het onderwijs aansluit op een ononderbroken ontwikkelproces van leerlingen. Ook het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen en ouders, leskwaliteit op schoolniveau observaties en de accreditatierapportage door de Council of International Schools voor de International School worden gebruikt om onderwijskwaliteit te meten.

 

Kwaliteitsverbeteringen

Afspraken voor kwaliteitsverbetering worden op basis van de managementrapportages en het  Kwaliteitsdashboard viermaandelijks opgesteld en vastgelegd. De opleidingsdirecties, voeren indien noodzakelijk, nadere analyse op locatieniveau uit en/of stellen locatiedoelen bij, welke opgenomen worden in het kwaliteitsdashboard. Het proces en het kwaliteitsinstrumentarium worden jaarlijks geëvalueerd, waarmee verdere kwaliteitsontwikkeling wordt gerealiseerd.

Verantwoording

De managementrapportages worden viermaandelijks gedeeld en eveneens besproken met de Raad van Toezicht. Kwaliteitsgegevens worden gepubliceerd in het Jaarverslag en op de website van Scholen op de kaart.