SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Onderwijsdoelen

Onderwijsdoelen

Doelen in het schoolplan

  1. De geformuleerde visie en missie wordt gedragen en uitgevoerd door het schoolteam en is aanwijsbaar in ons onderwijs. Het schoolprofiel is hiermee voor alle geledingen helder en duidelijk.
  2. Onze opbrengsten zijn en blijven passend bij onze leerlingpopulatie.
  3. Op De Ganzebloem bieden we een passend aanbod aan anderstaligen in een school waarin we alle kinderen helpen opgroeien tot wereldburgers.
  4. Onze medewerkers en onze leerlingen ontwikkelen zich in vaardigheden passend bij de ontwikkelingen in onze huidige en toekomstige maatschappij.
  5. We zorgen ervoor dat het beroep van leerkracht aantrekkelijk is voor zittende en (mogelijk) nieuwe medewerkers.
  6. In samenwerking met Kinderopvangorganisatie Potje Knor vormt De Ganzebloem een kindcentrum ten behoeve van de begeleiding van kinderen van 2 tot en met 13 jaar in een vanzelfsprekende doorgaande ontwikkelingslijn.
Referentieniveaus

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De doorstroomtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.

Wat zijn referentieniveaus?

Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:

  • Hoeveel procent van de leerlingen met de doorstroomtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
  • Hoeveel procent van de leerlingen met de doorstroomtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.

Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd.  Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.

Wat zijn signaleringswaarden?

Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.

Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

Let op: Voor de beoordeling van schooljaren 2021/2022 en 2022/2023 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie (Beoordeling leerresultaten po 2022-2023).

In groep 8 wordt sinds 2023-2024 de IEP Doorstroomtoets Basisonderwijs afgenomen. Deze uitslag van de toets dient voor de leerkrachten van het voortgezet onderwijs als ondersteuning van het schooladvies. De resultaten van de IEP Doorstroomtoets zijn voor 2023-2024 net onder de norm van onze vergelijkingsgroep. Waar we vorig jaar onverwacht boven de norm zaten, terwijl er 7 kinderen uit die groep voor verschillende vakken onderwijs in onze LAT-klas volgen, haalden we nu onverwacht een lagere score. Een score die niet overeen kwam met de scores op de IEP-LVS-toetsen eerder dit schooljaar. We hebben in schooljaar 2023-2024 geen enkel schooladvies naar boven bij kunnen stellen.

Daarnaast zien we ook dat we meer hogere adviezen geven dan andere scholen in onze vergelijkingsgroep en dat die na 1 jaar en 3 jaar voortgezet onderwijs nog steeds accuraat blijken te zijn. In onze zorgvuldige advisering kijken we naar alle aspecten van een kind en niet enkel naar de toetsresultaten.