SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Ontwikkeling en resultaten

Ontwikkeling en resultaten

Resultaten eindtoets

Wat is de eindtoets?

Tot en met schooljaar 2022-2023 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Let op: Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.

Eindtoets Basisonderwijs

In groep 8 wordt de IEP Eindtoets Basisonderwijs afgenomen. Deze uitslag van de toets dient voor de leerkrachten van het voortgezet onderwijs als ondersteuning van het schooladvies. De resultaten van de IEP Eindtoets zijn voor 2022-2023 boven de norm van onze vergelijkingsgroep. Extra knap, gezien het feit dat 7 kinderen uit deze groep voor verschillende vakken onderwijs in onze LAT-klas volgen. We hebben van de 30 schooladviezen 6 adviezen een half niveau naar boven bijgesteld. Vier van deze bijgestelde adviezen hadden we ook verwacht.

De resultaten van de eindtoets 2021-2022 waren onder de norm van onze vergelijkingsgroep. Wellicht mede veroorzaakt doordat ons LAT-klas arrangement ervoor zorgt, dat meer kinderen bij ons op school kunnen blijven en niet verwezen worden naar het Speciaal (Basis)Onderwijs.

Daarnaast zien we ook dat ondanks een lagere score dan onze vergelijkingsgroep, er wel meer hogere adviezen gegeven worden, die na 1 jaar en 3 jaar voortgezet onderwijs nog steeds accuraat blijken te zijn. In onze zorgvuldige advisering kijken we naar alle aspecten van een kind en niet enkel naar de toetsresultaten.

Welk percentage leerlingen behaald het fundamentele niveau?
Basisschool De Ganzebloem – 94,4%
Vergelijkbare scholen – 96,7%

Signaleringswaarde inspectie is 85,0%

Welk percentage leerlingen behaalt het streefniveau?
Basisschool De Ganzebloem – 63,2%
Vergelijkbare scholen – 64,7%

Signaleringswaarde inspectie is 55,1%

Tussentijdse toetsen

Op De Ganzebloem werken we in de groepen 3 t/m 8 met moderne methoden. Of kinderen de aangeboden leerstof beheersen wordt gemeten met de toetsen uit de methode. Daarnaast wordt 2x per jaar met behulp van de zogenaamde IEP-LVStoetsen de vaardigheidsbeheersing gemeten van de leerdoelen van het afgelopen half jaar.

Het doel van beide soorten toetsen is het passend maken van ons onderwijs. Wat heeft de groep nodig? Waar heeft het individuele kind hulp bij nodig. Elke gemaakte toets wordt daarom geanalyseerd. Maar ook de eigen observaties zijn een belangrijke bron van informatie die ons helpt ons onderwijs op maat te maken voor de groep en elk kind.

Na de analyse van de IEP-toetsen wordt samen met de intern begeleider van de school een globaal plan gemaakt voor het onderwijs voor het komende half jaar. En als team bekijken we samen de resultaten van ons onderwijs als school. Geven we goed onderwijs? Richten we onze aandacht op juiste dingen. Waar moeten we of waar willen we verbeteren om het beste voor elk kind te doen?

In de kleutergroepen volgen en plannen we de ontwikkeling van kinderen met Mijn Kleutergroep. Voor alle doelen die een kleuter in de loop van de kleutertijd moet bereiken, wordt 2x per jaar in kaart gebracht hoe ver de groep is en vooral hoe ver elk kind hierin is. We zorgen ervoor dat kinderen aan de hand van betekenisvolle thema’s spelenderwijs de gevraagde doelen behalen.

Schooladviezen

Procedure advisering
  • In groep 7 ontvangt het kind de ‘prognose VO’. Deze prognose is een indicatie en wordt vermeld in het rapport en besproken met de ouders tijdens het prognosegesprek. Deze prognose komt tot stand in overleg tussen groepsleerkrachten van groep 6, 7 en 8, directie en intern begeleider;
  • In groep 8 vindt in november met de ouders een gesprek plaats tijdens de gespreksavonden n.a.v. de sociaal-emotionele ontwikkeling en methodetoetsen. Er wordt een indicatie over de meest juiste keuze voor het vervolgonderwijs gegeven en er wordt gesproken over werkhouding, inzet en gedrag;
  • In november worden de laatste IEP-Leerlingvolgsysteem toetsen afgenomen. Mede op basis van de trend in de resultaten van het kind wordt het schooladvies besproken tussen groepsleerkracht, directeur, interne begeleider en de leerkracht die de leerling vanuit groep 7 kent;
  • Vervolgens vindt het adviesgesprek tussen leerkracht, ouders en kind plaats met de definitieve adviezen. Deze gesprekken vinden uiterlijk op 31 januari plaats;
  • In de eerste twee weken van februari neemt de school deel aan de IEP Doorstroomtoets voor groep 8. Uiterlijk half maart is de uitslag van de doorstroomtoets bekend en wordt daar waar gewenst een advies opgehoogd;
  • In de laatste volle week van maart wordt overgegaan tot inschrijving bij het VO.
Onze resultaten in advisering

We zien dat, ondanks een lagere score op de eindtoets, dan onze vergelijkingsgroep, er wel meer hogere adviezen gegeven worden. Adviezen die na 1 jaar en 3 jaar voortgezet onderwijs nog steeds accuraat blijken te zijn. In onze zorgvuldige advisering kijken we naar alle aspecten van een kind zoals motivatie, werkhouding, methodetoetsen en standaardtoetsen.

Gegeven adviezen in 2021-2022
Schooladvies
Percentage leerlingen
vmbo-b
vmbo-k
vmbo-k / vmbo-(g)t
vmbo-(g)t
vmbo-(g)t / havo
havo
havo / vwo
vwo
2,9%
11,4%
2,9%
14,3%
17,1%
17,1%
20,0%
14,3%