SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Zorg, ondersteuning & veiligheid » Zorg aan het jonge kind

Zorg aan het jonge kind

Sociale ontwikkeling

Visie op Sociale opbrengsten

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wij vinden het uiterst belangrijk om de sociale en fysieke veiligheid van kinderen en volwassenen op onze school te waarborgen. We zijn erop gericht kinderen, ouders en leerkrachten veiligheid en geborgenheid te bieden. Uitgangspunten hierbij zijn wederzijds respect en vertrouwen.

We werken met de methodiek van Fides. Fides betekent vertrouwen. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse ‘symbolen’. Deze symbolen helpen ons in de school dezelfde taal te spreken.

Werkwijze Sociale opbrengsten

In de groepen 1/2 volgen we het sociaal welbevinden m.b.v. Mijn Kleutergroep (MKG). Alle doelen die een kind in de leerjaren 1 en 2 moet bereiken, worden hierin gepland en gevolgd.

In de groepen 3 t/m 8 werken we met het leerlingvolgsysteem van IEP, waarin kinderen hun eigen ontwikkeling kunnen vastleggen en volgen op het gebied van hoofd, hart en handen. Naast toetsen op het gebied van rekenen, lezen en spellen (hoofd), is er ook voortdurende aandacht voor hart (welbevinden) en handen (creatief vermogen en leeraanpak). We nemen daarnaast ook de sociale en fysieke veiligheidsvragenlijst van Vensters af om anoniem van kinderen te horen hoe zij dit ervaren.

In de groepsbesprekingen in oktober, februari en juni wordt de sociale ontwikkeling van de groep en individuele kinderen besproken. Daar waar nodig worden groepsinterventies dan wel individuele interventies afgesproken, zodat het welbevinden en weerbaarheid waar nodig verhoogd wordt.